Šifra: | 2507 |
Naziv Predmeta: | Kvantitativna i populacijska genetika u oplemenjivanju bilja |
Studijski program: | Molekularne bioznanosti |
Modul: | Biologija biljaka |
Nositelj predmeta: | naslovni prof.dr.sc. Georg Drezner, zn. savjetnik-trajni izbor |
Ustanova nositelja predmeta: | (GD) Poljoprivredni institut Osijek |
Suradnici – izvoditelji: | |
Status predmeta: | Izborni kolegij |
Godina u kojoj se predmet predaje: | I. godina |
Semestar u kojem se predmet predaje: | II. semestar |
Cilj predmeta: | Razumjeti teorijske osnove iz područja kvantitativne i populacijske genetike s posebnim osvrtom na primjenu molekularnih markera u oplemenjivanju bilja. |
Sadržaj predmeta: | Povijesni pregled razvoja kvantitativne i populacijske genetike. Alelna frekvencija. Hardy-Weinbergov zakon genetičke ravnoteže. Promjene u frekvenciji gena.Tipovi i izvori varijacije u populacijama. Heritabilnost. Načini djelovanja gena u kontroliranju nasljeđivanja kvantitativnih svojstava. Epistaza i vezanost gena. Majčinski efekti. Tipovi dizajna za proučavanje genetskih učinaka i komponenti genetske varijacije. Uzroci heterozisa. Uzroci i priroda interakcije genotip x okolina. Oplemenjivačka vrijednost. Genetske korelacije. Dobit od selekcije. Predviđanje odgovora na selekciju. Genetski markeri. Mapirajuće populacije. Analiza genetske udaljenosti populacija. Što su QTL-ovi? Eksperimentalni dizajni za otkrivanje QTL i linkage disekvilibrija. Statističke metode za otkrivanje QTL i procjene parametara. Uvod u QTL mapiranje. Marker assisted selection (MAS) u oplemenjivanju bilja. |
Ishodi učenja: kompetencije, znanje, vještine koje predmet razvija: | 1. Predvidjeti promjene u frekvenciji gena i genotipova u populaciji koje se dešavaju pod utjecajem migracije, mutacije i selekcije. |
ECTS bodovi | 6 |
Predavanja | 20 |
Seminari (IS) | 5 |
Vježbe (E) | 5 |
Ukupno | 30 |
Način izvođenja nastave i usvajanja znanja: | Redovito pohađanje nastave ( min. 80 % nastave i vježbi) |
Način izvođenja nastave i usvajanja znanja: (napomene) | |
Praćenje i ocjenjivanje studenata (označiti masnim tiskom samo relevantne kategorije) | Pohađanje nastave, Obvezan seminarski rad, Vježba ili case study |
Način ocjenjivanja: | Pismeni ispit, Usmeni ispit, Esej/Seminar, Kontinuirana provjera znanja u tijeku nastave |
Obvezna literatura: | Katarina Borojević (1991): Geni i populacija, drugo prošireno izdanje, Forum, Novi Sad. |
Dopunska (preporučena) literatura: | Hartl, D.L. and A.G. Clark (1997): Principles of Population Genetics (2.ed) Sinauer Ass., Inc., Sunderland. |
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe (evaluacija): | • Anketni upitnik kojim studenti daju komentare i sugestije vezano uz ocjenu kvalitete izvođenja nastave. |