| Šifra: | 2507 |
| Naziv Predmeta: | Kvantitativna i populacijska genetika u oplemenjivanju bilja |
| Studijski program: | Molekularne bioznanosti |
| Modul: | Biologija biljaka |
| Nositelj predmeta: | naslovni prof.dr.sc. Georg Drezner, zn. savjetnik-trajni izbor |
| Ustanova nositelja predmeta: | (GD) Poljoprivredni institut Osijek |
| Suradnici – izvoditelji: | |
| Status predmeta: | Izborni kolegij |
| Godina u kojoj se predmet predaje: | I. godina |
| Semestar u kojem se predmet predaje: | II. semestar |
| Cilj predmeta: | Razumjeti teorijske osnove iz područja kvantitativne i populacijske genetike s posebnim osvrtom na primjenu molekularnih markera u oplemenjivanju bilja. |
| Sadržaj predmeta: | Povijesni pregled razvoja kvantitativne i populacijske genetike. Alelna frekvencija. Hardy-Weinbergov zakon genetičke ravnoteže. Promjene u frekvenciji gena.Tipovi i izvori varijacije u populacijama. Heritabilnost. Načini djelovanja gena u kontroliranju nasljeđivanja kvantitativnih svojstava. Epistaza i vezanost gena. Majčinski efekti. Tipovi dizajna za proučavanje genetskih učinaka i komponenti genetske varijacije. Uzroci heterozisa. Uzroci i priroda interakcije genotip x okolina. Oplemenjivačka vrijednost. Genetske korelacije. Dobit od selekcije. Predviđanje odgovora na selekciju. Genetski markeri. Mapirajuće populacije. Analiza genetske udaljenosti populacija. Što su QTL-ovi? Eksperimentalni dizajni za otkrivanje QTL i linkage disekvilibrija. Statističke metode za otkrivanje QTL i procjene parametara. Uvod u QTL mapiranje. Marker assisted selection (MAS) u oplemenjivanju bilja. |
| Ishodi učenja: kompetencije, znanje, vještine koje predmet razvija: | 1. Predvidjeti promjene u frekvenciji gena i genotipova u populaciji koje se dešavaju pod utjecajem migracije, mutacije i selekcije. |
| ECTS bodovi | 6 |
| Predavanja | 20 |
| Seminari (IS) | 5 |
| Vježbe (E) | 5 |
| Ukupno | 30 |
| Način izvođenja nastave i usvajanja znanja: | Redovito pohađanje nastave ( min. 80 % nastave i vježbi) |
| Način izvođenja nastave i usvajanja znanja: (napomene) | |
| Praćenje i ocjenjivanje studenata (označiti masnim tiskom samo relevantne kategorije) | Pohađanje nastave, Obvezan seminarski rad, Vježba ili case study |
| Način ocjenjivanja: | Pismeni ispit, Usmeni ispit, Esej/Seminar, Kontinuirana provjera znanja u tijeku nastave |
| Obvezna literatura: | Katarina Borojević (1991): Geni i populacija, drugo prošireno izdanje, Forum, Novi Sad. |
| Dopunska (preporučena) literatura: | Hartl, D.L. and A.G. Clark (1997): Principles of Population Genetics (2.ed) Sinauer Ass., Inc., Sunderland. |
| Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe (evaluacija): | • Anketni upitnik kojim studenti daju komentare i sugestije vezano uz ocjenu kvalitete izvođenja nastave. |