Šifra: 2503
Naziv Predmeta: Kinetika enzimskih reakcija
Studijski program: Molekularne bioznanosti
Modul: Biologija biljaka
Nositelj predmeta:

Izv.prof.dr.sc. Valentina Pavić

Ustanova nositelja predmeta:

Sveučilišta J.J. Strossmayer u Osijeku, Odjel za biologiju

Suradnici – izvoditelji:
Status predmeta: Izborni kolegij
Godina u kojoj se predmet predaje: I. godina
Semestar u kojem se predmet predaje: II. semestar
Cilj predmeta:

Spoznati kinetiku enzimskih reakcija, mogućnosti i tehnike praćenja brzine enzimskih reakcija, kinetičke modele, kinetičke konstante i njihovo određivanje te inhibitore i tipove inhibicije enzimskih reakcija, kao i primjenu ovih spoznaja pri pojašnjavanju metaboličkih i molekularno bioloških procesa.

Sadržaj predmeta:

• Osnovni principi enzimske katalize
• Termodinamičke promjene u enzimskim sustavima
• Jedinice kojima se izražava aktivnost enzima
• Promjene koncentracije sudionika tijekom enzimske reakcije
• Michaelis-Menten model, kinetičke konstante KM i Vmax i njihovo značenje
• Kinetika alosteričkih enzima
• Načini mjerenja brzine enzimskih reakcija
• Inhibicija enzimskih reakcija, tipovi inhibicije, promjene kinetičkih konstanti inhibiranih enzimskih reakcija
• Kinetika enzima u fiziološkim sustavima
• Regulacija metaboličkih procesa kinetičkim osobinama nekih enzima

Ishodi učenja: kompetencije, znanje, vještine koje predmet razvija:

1. Prilagoditi optimalne uvjete reakcije u odnosu prema vlastito analiziranom biološkom materijalu.
2. Provesti mjerenje brzine enzimske reakcije u biološkom materijalu i izraziti dobivene rezultate na odgovarajući i uobičajen način.
3. Odrediti osnovne kinetičke konstante i raspraviti dobivene rezultate, te pratiti učinak inhibitora na enzime u odabranim biološkim sustavima.
4. Primijeniti stečena znanja te literaturne podatke pri pojašnjavanju metaboličkih i molekularno-bioloških procesa.

ECTS bodovi 6
Predavanja 20
Seminari (IS) 5
Vježbe (E) 5
Ukupno 30
Način izvođenja nastave i usvajanja znanja:

Redovito pohađanje nastave (maksimalni izostanak 2h predavanja); vježbe, tj. laboratorijski rad mora se odraditi u cjelosti.

Način izvođenja nastave i usvajanja znanja: (napomene)
Praćenje i ocjenjivanje studenata (označiti masnim tiskom samo relevantne kategorije) Pohađanje nastave, Aktivnosti u nastavi
Način ocjenjivanja: Pismeni ispit, Usmeni ispit, Analiza objavljene publikacije, Kontinuirana provjera znanja u tijeku nastave
Obvezna literatura:

1. Nelson D. L., Cox M. M. (2013) Lehninger principles of biochemistry, W. H. Freeman & Co., 6th ed. New York
2. Cornish-Bowden A. (2004) Fundamentals of Enzyme Kinetics, revised Edition, Portland Press, London

Dopunska (preporučena) literatura:

1. Adamczyk, Malgorzata, Karen van Eunen, Barbara M. Bakker, and Hans V. Westerhoff. 2011. “Enzyme Kinetics for Systems Biology When, Why and How.” Methods in Enzymology 500: 233–57. doi:10.1016/B978-0-12-385118-5.00013-X.
2. Berg, Jeremy M., John L. Tymoczko, Lubert Stryer, Jeremy M. Berg, John L. Tymoczko, and Lubert Stryer. 2002. Biochemistry. 5th ed. W H Freeman.
3. Bu, H.-. 2006. “A Literature Review of Enzyme Kinetic Parameters for CYP3A4-Mediated Metabolic Reactions of 113 Drugs in Human Liver Microsomes: Structure- Kinetics Relationship Assessment.” Current Drug Metabolism 7 (3): 231–49. doi:10.2174/138920006776359329.
4. Chow, Melissa L., Laura Troussicot, Marie Martin, Bastien Doumèche, Florence Guillière, and Jean-Marc Lancelin. 2016. “Predicting and Understanding the Enzymatic Inhibition of Human Peroxiredoxin 5 by 4-Substituted Pyrocatechols Combining Funnel-Metadynamics, Solution NMR and Steady-State Kinetics.” Biochemistry, May. doi:10.1021/acs.biochem.6b00367.
5. Deschamps, Joshua D., Abiola F. Ogunsola, J. Brian Jameson, Adam Yasgar, Becca A. Flitter, Cody J. Freedman, Jeffrey A. Melvin, et al. 2016. “Biochemical/Cellular Characterization and Inhibitor Discovery of Pseudomonas Aeruginosa 15-Lipoxygenase.” Biochemistry, May. doi:10.1021/acs.biochem.6b00338.
6. Durruty, Ignacio, Luis A. N. Aguirrezábal, and María M. Echarte. 2016. “Kinetic Modeling of Sunflower Grain Filling and Fatty Acid Biosynthesis.” Frontiers in Plant Science 7: 586. doi:10.3389/fpls.2016.00586.
7. Filatova, Lyubov Y., David M. Donovan, Nadiya T. Ishnazarova, Juli A. Foster-Frey, Stephen C. Becker, Vladimir G. Pugachev, Nadezda G. Balabushevich, Natalia F. Dmitrieva, and Natalia L. Klyachko. 2016. “A Chimeric LysK-Lysostaphin Fusion Enzyme Lysing Staphylococcus Aureus Cells: A Study of Both Kinetics of Inactivation and Specifics of Interaction with Anionic Polymers.” Applied Biochemistry and Biotechnology, May. doi:10.1007/s12010-016-2115-7.
8. Ghneim, H. K. 2016. “The Kinetics of the Effect of Manganese Supplementation on SOD2 Activity in Senescent Human Fibroblasts.” European Review for Medical and Pharmacological Sciences 20 (9): 1866–80.
9. Li, Pu, and Quoc Dong Vu. 2013. “Identification of Parameter Correlations for Parameter Estimation in Dynamic Biological Models.” BMC Systems Biology 7: 91. doi:10.1186/1752-0509-7-91.
10. Li, Pu, and Quoc Dong Vu. 2015. “A Simple Method for Identifying Parameter Correlations in Partially Observed Linear Dynamic Models.” BMC Systems Biology 9: 92. doi:10.1186/s12918-015-0234-3.
11. Marangoni, Alejandro G. 2002. Enzyme Kinetics. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc. http://doi.wiley.com/10.1002/0471267295.
12. Rubin, Katy J., and Peter Sollich. 2016. “Michaelis-Menten Dynamics in Protein Subnetworks.” The Journal of Chemical Physics 144 (17): 174114. doi:10.1063/1.4947478.
13. Sawlekar, Rucha, Francesco Montefusco, Vishwesh V. Kulkarni, and Declan G. Bates. 2016. “Implementing Nonlinear Feedback Controllers Using DNA Strand Displacement Reactions.” IEEE Transactions on Nanobioscience, April. doi:10.1109/TNB.2016.2560764.
14. Tummler, Katja, Timo Lubitz, Max Schelker, and Edda Klipp. 2014. “New Types of Experimental Data Shape the Use of Enzyme Kinetics for Dynamic Network Modeling.” The FEBS Journal 281 (2): 549–71. doi:10.1111/febs.12525.

Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe (evaluacija):

• Rasprave sa studentima i kolegama.
• Praćenje napredovanja svakoga studenta.
• Uspješnost kolegija će evaluirati svake godine zajedničko stručno povjerenstvo Instituta Ruđer Bošković, Sveučilišta u Dubrovniku i Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.